Patronat   Kontakt   Home   
Urodził się 13 kwietnia 1908 r. w Rzymie. Syn wybitnego pisarza Jerzego (1874-1915) i Kazimiery z Hanickich (zm. w 1971 romanistki, historyka sztuki, tłumaczki).
1908 Matka artysty Kazimiera z Hanickich
Rodzina przenosi się do Zakopanego do kupionej willi "Łada". Spędził tam dzieciństwo. W rodzinnym domu bywali m.in. Witkacy, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Jan Kasprowicz, Tymon Niesiołowski, Bronisław Malinowski.
1910 Dom dzieciństwa. Willa Łada w Zakopanem
W szpitalu wojskowym w Dębicy ojciec umiera na tyfus (po wybuchu I wojny światowej wstąpił do Legionów).
1915
Babka Zofia sprzedaje willę "Łada" w Zakopanem i kupuje willę nazwaną później "Zofijówką" na Bydgoskim Przedmieściu (Bydgoska 26) w Toruniu, gdzie Kazimiera Żuławska prowadzi znany w okresie międzywojennym pensjonat, pełniący rolę salonu kulturalnego. Zbierają się, tam ludzie sztuki m.in.: Stanisław Przybyszewski, Tymon Niesiołowski, Karol Zawodziński, Stanisław Ignacy Witkiewicz, Juliusz Osterwa.

Zdjęcie ze zbiorów rodzinnych Juliusza Żuławskiego. Fot. wykonała Hanna Balcerzak. W: Juliusz Żuławski, Z domu, W-wa 1978

1921 Zofijówka na Bydgoskim Przedmieściu w Toruniu
Kończy Gimnazjum (obecnie I LO) w Toruniu. Żuławscy zamykają pensjonat i przenoszą się do Warszawy. Zapisuje się na Wydział Prawa Uniwersytetu Warszawskiego, który szybko porzuca. Zaczyna studia w Szkole Sztuk Pięknych w Warszawie, początkowo w pracowni Karola Tichy'ego, później Felicjana Szczęsnego Kowarskiego i Leonarda Pękalskiego (otrzymuje dyplomy z malarstwa sztalugowego i ściennego).
1926
Wspólnie z Tadeuszem Trepkowskim zakłada pracownię graficzną pn. "Atelier 33", która mieści się w Warszawie przy ulicy Koszykowej. Projektuje szereg plakatów.
1933 Marek Żuławski i Tadeusz Trepkowski, Plakat Aeroklubu, 1934.
Wyjeżdża na stypendium do Paryża ufundowane przez Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Na miejscu nawiązuje kontakty z Józefem Pankiewiczem, kierownikiem krakowskiej filii Akademii Sztuk Pięknych w Paryżu oraz jego uczniami (kapistami); poddaje się chwilowo wpływowi nabistów, zwłaszcza Pierre'a Bonnard'a i Edouarda Vuillarda.
1935
Przenosi się z Paryża do Londynu. Zostaje opublikowana powieść Juliusza Żuławskiego Wyprawa o zmierzchu, do której Marek projektuje okładkę.
1936
Pierwsza wystawa indywidualna w Londynie (Leger Galleries). Zawiera związek małżeński z Eugenią Różańską (Imogeną) (1906-1982).
1937 Eugenia Różańska (Imogena)
Pobyt w Polsce i pierwsza w kraju wystawa w Instytucie Propagandy Sztuki w Warszawie. Poznaje swoją przyszłą żonę, Halinę Korngold.
1938 Halina Korngold, Zakopane 1933.
Podróż do Włoch (Florencja, Pisa, Arezzo, Padwa, Asyż, Wenecja, Rzym). Powrót do Paryża.
We wrześniu pobyt w St. Malo, powrót do Paryża i do Londynu.
Zaczyna pracę w powstałej wówczas Sekcji Polskiej BBC (początkowo czyta wiadomości z Polski, z czasem zaczyna pisać recenzje z wystaw w programie "Round the Galleries" dla European Service BBC. Praca w BBC trwać będzie do lat 80.

początek strony

1939 Audycja Round the Galleries dla European Service BBC
Wystawa indywidualna w Agnew Gallery w Londynie.
Udział w wystawie Sztuki Krajów Sprzymierzonych (Allied Nations Exhibition) w Suffolk Gallery w Londynie.

Suffolk Gallery. Na fot. (z prawej strony) Prezydent RP na Uchodźstwie Władysław Raczkiewicz, (w środku) Marek Żuławski.

1942 Allied Nations Exhibition. Suffolk Gallery
Opublikowany zostaje przewodnik Poland z rysunkami Żuławskiego. Projektuje okładkę do opowiadania Rękopis znaleziony pod dywanem Wacława Solskiego.
1943
Udział w Salonie London Group i w Salonie Wiosennym w Bradford.
1944
Pisze artykuł pt. Warszawa dla miesięcznika Nowa Polska redagowanego w Londynie przez Antoniego Słonimskiego (opublikowany w styczniowym numerze 1946 z następującą adnotacją: "Artykuł poniższy napisany 19 stycznia 1945 roku redakcja "Nowej Polski" otrzymała rok temu. Ze względu jednak na panujące podówczas i całkowicie zrozumiałe podniecenie umysłów sądziliśmy, że nie nadszedł jeszcze czas na poruszenie pewnych zawartych w tym artykule zagadnień. Dajemy ten artykuł dziś w związku z pierwszą rocznicą oswobodzenia Warszawy".
1945
Pobyt w Polsce. Głębokie przeżycia wywołane widokiem zburzonej Warszawy. Powstają pełne ekspresji rysunki przedstawiające i dokumentujące ruiny oraz atmosferę powojennej stolicy.
Wystawa retrospektywna w Muzeum Narodowym w Warszawie (maj).
Powrót do Londynu. W ciągu następnych lat nie bierze udziału w wystawach; koncentruje się na poszukiwaniu nowych środków wyrazu, pragnie się wyzwolić od wszelkich obcych wpływów. Ukazuje się drugie wydanie tomu poezji Stanisława Balińskiego Trzy poematy o Warszawie z rysunkami Marka Żuławskiego (London: Alina Wierzbiańska: skł. gł. Kiosk Księgarski "Ogniska Polskiego").
1946 Ruiny zburzonej Warszawy, rys., 1946
We wrześniu, po raz pierwszy po wojnie, wyjeżdża do Paryża, gdzie ogląda Exposition d'Art Français Contemporain w Musée d'Art Moderne, Salon d'Automne oraz zwiedza ponownie Luwr. W grudniu wyjeżdża po raz pierwszy do Szwajcarii, do Villars.
1947 Pobyt w Villars, Szwajcaria 1947
Bierze udział w wystawie "Pictures for Schools" w Tate Gallery.
Wystawa indywidualna w Gimpel Gallery w Londynie.
Podróż do zagłębia węglowego w południowej Walii wzbogaca tematykę jego prac.
10 lutego zawiera związek małżeński z Haliną Julią Korngold (1902-1978), tancerką, malarką i rzeźbiarką używającą nazwiska Korn.

początek strony

1948 Halina i Marek przed Tate Gallery, 1948
Podróż samochodem po Francji z żoną i przyjacielem, australijskim malarzem Colinem Colahanem. Malarstwo monumentalne okresu romańskiego, z którym się systematycznie zapoznaje w podróży, silnie na niego oddziałuje i pomaga mu w skrystalizowaniu się własnego nowego i oryginalnego stylu.
1949
Podróż z żoną do Włoch (Florencja, Arezzo, Siena, San Gimignano, Perugia, Asyż, Ravenna, Orvieto, Rzym). Bizantyjskie mozaiki w Ravennie i malarstwo sieneńskie fascynują go tym razem bardziej od sztuki włoskiego renesansu. Powrót do Londynu, coraz częstszy udział w wystawach.
1950
Realizacja wielkiego malowidła ściennego w pawilonie "Homes and Gardens" (Dom i Ogród) w ramach Festiwalu Brytyjskiego (The Festival of Britain). Wystawa indywidualna w Redfern Gallery w Londynie.
1951 W czasie pracy nad malowidłem ściennym w pawilonie Homes and Gardens w ramach Festiwalu Brytyjskiego (The Festival of Britain)
Zostaje wybrany na członka Society of Mural Painters.
Indywidualna wystawa w Galleria Vigna Nuova we Florencji.
Udaje się do Rzymu, Neapolu, Ostia Antica, Pompei oraz na Capri.
Bierze udział w międzynarodowym konkursie na Pomnik Nieznanego Więźnia Politycznego (The Unknown Political Prisoner Monument).
Maluje obraz Chrystus wśród ubogich.
1952 Pomnik Nieznanego Więźnia Politycznego (The Unknown Political Prisoner Monument)
Zostaje członkiem Stowarzyszenia Litografów pod nazwą Senefelder Group. Wystawa w Obelisk Gallery w Londynie
1955
Wystawa indywidualna w Zwemmer Gallery w Londynie. Udział w Salonie London Group.
1956
Podróż do Polski. Retrospektywna wystawa prac w warszawskiej Zachęcie (była to największa prezentacja malarstwa Żuławskiego za jego życia).
Retrospektywna wystawa w Geffrye Museum w Londynie.
Uczestniczy w wystawie współczesnej sztuki brytyjskiej w Muzeum Miejskim w Bradford.
18 sierpnia pod lawiną w Alpach ginie w wieku 42 lat brat, Wawrzyniec Żuławski, wybitny polski taternik, muzykolog i pisarz.
1957 Retrospektywna wystawa prac w warszawskiej Zachęcie
Podróż z żoną samochodem po Hiszpanii (Burgos, Madryt, Escorial, Avila, Segoria, Toledo, Valencia, Barcelona). "W Hiszpanii zrobiłem więcej rysunków, które potem wykorzystałem do obrazów, niż gdziekolwiek indziej. Ludzie tam pełni są charakteru, postacie ludzkie mają definicję. Są bez mała symboliczne i w swoim rodzaju wspaniałe. Zwłaszcza w Kastylii. Człowiek zaprzężony do dwukołowego wozu staje się symbolem wytrwałości jak Mutter Courage, chłop idący za osłem, który co wieczór w drodze powrotnej z pola mija, z kobietą i dzieckiem na grzbiecie, okna naszego hoteliku - odgrywa biblijną Ucieczkę do Egiptu, a starucha w hieratycznej czerni wygląda na uosobienie samej Hiszpanii" (Studium do autoportretu, s. 201-202). W Barcelonie zachwycony katalońskim malarstwem romańskim (w Museo del Prado - El Greco i Goya). Zaproszony do udziału w wystawie "The Religious Theme" w Tate Gallery. Wystawia cykl "Ecce Homo", temat, do którego potem wielokrotnie powraca. Bierze udział w wystawie konkursowej na nagrodę Guggenheima w Whitechapel Art Gallery w Londynie. Nakładem Arnolfini Press ukazuje się jego książka pt. Dawn, Noon and Night z oryginalnymi barwnymi litografiami. Uczestniczy w Salonie Wiosennym w Bradford i Salonie London Group oraz jubileuszowej wystawie Artists International Association (AIA) w Londynie.
1958
Jako jeden z brytyjskich malarzy obcego pochodzenia reprezentuje z Oscarem Kokoschką, Józefem Hermanem, Potworowskim i innymi tzw. Kontynentalną Szkołę Brytyjską (Continental British School of Painting) na wystawie zorganizowanej w Muzeum w Wakefield, a następnie goszczącej we wszystkich galeriach miejskich w Anglii, Walii i Szkocji. We wrześniu ponowna podróż do Hiszpanii, której pejzaż wpływa na koloryt obrazów artysty; zaczynają w jego malarstwie dominować sieny palone, ugry, czerń i biel. Indywidualna wystawa w Zwemmer Gallery w Londynie. Udział w Salonie London Group.
1959
Udział w Salonie London Group i w wystawie z okazji 50-lecia litografii (Senefelder Group). Wykonuje wielkie ścienne malowidło dla Wydziału Geologii i Chemii Uniwersytetu w Durham w północnej Anglii. Na wystawie "Mural Art Today" (Malarstwo ścienne doby obecnej) w Victoria & Albert Museum w Londynie wystawia wielkie malowidło ścienne pt. Chrystus wśród ubogich (tempera na płótnie). Wystawia wielkie płótno Kobiety opłakujące poległych na ekspozycji "World without War" (Świat bez wojny) zorganizowanej przez Brytyjski Komitet Pokoju w Londynie. Indywidualna wystawa w Arnolfini Gallery w Bristolu. Udział w Salonie Wiosennym w Bradford i w Northampton (Art Alive). Indywidualna wystawa ostatnich prac w londyńskiej Zwemmer Gallery (październik-listopad).
1960 Malowidło ścienne Chrystus wśród ubogich
Podróż do Polski; indywidualna wystawa najnowszych prac w Kordegardzie w Warszawie i na Festiwalu Sztuki w Sopocie. W Sopocie odwiedza pracownię Tadeusza Piotra Potworowskiego. Wystawa indywidualna w Arnolfini Gallery w Bristolu. Udział w Salonie wiosennym w Bradford i letnim w Andover (The Bladon Society of Arts) Udział w wystawie litograficznej Arts Council i ściennej (Victoria & Albert Museum).

początek strony

1961 Sopot, 1961
Projektuje i wykonuje cztery panneaux mozaikowe dla Izby Handlowej w Burnley w północnej Anglii. W kwietniu bierze udział w wystawie zbiorowej w Drian Galleries, a w październiku i listopadzie, także u Halimy Nałęcz, ma wystawę indywidualną. Wśród około 40 wystawionych prac olejnych przeważały, charakterystyczne dla twórczości artysty, kompozycje figuralne. Uczestniczy w wystawie litograficznej Senefelder Group. Rozpoczyna współpracę z londyńskim czasopismem "Kontynenty", dla którego prowadzi stały cykl pn. "Wystawy londyńskie" (do 1966). Zaczyna zajmować się techniką kolażu.
1962
Wystawia na IV John Moores Exhibition w Walker Art Gallery w Liverpoolu (Angielskie Biennale). Bierze udział w Salonie Wiosennym w Bradford. Uczestniczy w wystawie zbiorowej XX Century Masters w Drian Gallery (marzec-kwiecień). Udział w zbiorowej wystawie w Arnolfini Gallery w Bristolu i w Letnim Salonie Bladon Society of Arts w Andover. Otrzymuje nagrodę plastyczną paryskiej "Kultury".
1963
Indywidualne wystawy: Drian Galleries, Birmingham University (litografie), The County Museum w Aylesbury. Indywidualna wystawa na Festiwalu Sztuki w Battle w południowej Anglii. Udział w zbiorowych wystawach: Bean Lane Gallery w Oksfordzie, Artists of the School of London w Whitworth Art Gallery w Manchesterze, "National Exhibition of Contemporary Drawings and Prints" w Royal Institute Galleries w Londynie (grafiki).
1964
Udział w zbiorowych wystawach: Drian Galleries, Salon Letni Blandon Society of Arts w Andover, "Artists against Racialism" w Cassel Gallery (Londyn). Podróż do Polski. W sierpniu, cierpiąca na powracającą depresję żona, Halina, została poddana operacji mózgu, po której przestała, niestety, rzeźbić i malować.
1965 Wystawa Halimy Nałęcz w Drian Gallery, 1965.
Zaproszenie na Kongres Kultury Polskiej do Warszawy. Bierze udział w grupowej wystawie w Drian Galleries oraz w wystawie "Nine Painters" w AIA.
1966
Podróż do Stanów Zjednoczonych: zwiedza Nowy Jork, Kalifornię i Oregon. Bierze udział w Jubileuszowej Wystawie w Drian Galleries.
1967
Uczestniczy w wystawie "British Sculpture and Painting" w Whitechapel Gallery w Londynie. Retrospektywa w toruńskiej Galerii BWA.
1968
Warszawski Pen-Club zaprasza Żuławskiego do wzięcia udziału w wystawie malarzy piszących pt. "Pędzel i pióro".
1969
Wystawa indywidualna w Drian Galleries.
1970 Wystawa indywidualna w Drian Galleries, 1970
W kwietniu umiera Kazimiera Żuławska, matka artysty. Wystawa indywidualna w Ashgate Gallery w Farnham.

początek strony

1971 Kazimiera Żuławska, matka artysty
W październiku wyjeżdża do Egiptu. Wystawy indywidualne w British Council i w Polskim Instytucie Kulturalnym w Londynie.
1972
Warszawskie wydawnictwo Arkady publikuje Od Hogartha do Bacona. W maju podróżuje z Aten do Teb.
1973
Uczestniczy w dwóch tematycznych prezentacjach zbiorowych, zorganizowanych przez Centaur Gallery: Nudes (marzec-kwiecień) i Seaside (wrzesień-październik), gdzie wystawia akty i nadmorskie pejzaże. We wrześniu Halina, po poważnym ataku serca, przebywa w szpitalu Mabledon (Kent).
1974
Wyjeżdża ponownie do Afryki (m.in. Maroko). W październiku wystawa w Bedford House Gallery, prezentuje m.in. Śmierć w szpitalu, Law and Order (obraz namalowany pod wpływem wiersza Henryka Gały), Koszykówka, Lato, Zapaśnicy judo. We wrześniu przenosi Halinę z Mabledon Hospital do Priory Nursing Home, znajdującego się bliżej pracowni.
1975
Krakowskie Wydawnictwo Literackie publikuje eseje o sztuce Romantyzm, klasycyzm i z powrotem. W kwietniu wyjeżdża z Jackiem Żuławskim do Zakopanego. 4 maja otwarcie wystawy w Galerii Zapiecek w Warszawie. W listopadzie umiera na raka płuc Jacek Żuławski.
1976 Juliusz i Jacek Żuławscy na Krzeptówkach, 1973
Podróżuje do Hiszpanii i Portugalii.
1977
2 października umiera Halina Korn; zostaje pochowana na londyńskim cmentarzu Kensal Green. 6 grudnia spłonęły zakłady graficzne Magera, gdzie Żuławski robił swoje serigrafie do eposu Gilgamesz, który miał być opublikowany w Editions Alecto. Zniszczeniu uległy gotowe druki, próbne odbitki, szablony, sita i materiały fotograficzne do kilkunastu wielobarwnych serigrafii dużego formatu - efekt dwuletniej pracy. Uratowało się osiem oryginałów.
1978 Gilgamesz - Marek Żuławski w pracowni
W czerwcu i lipcu wystawia kolaże i rysunki w londyńskiej Centaur Gallery.
1979
Udziela wywiadu Tadeuszowi Sobolewskiemu ("Kurier Polski", 9 VII). 2 lutego w londyńskim kościele Our Lady (St John's Wood) bierze ślub z Marią Lewandowską. Nakładem warszawskiego Czytelnika ukazuje się Studium do autoportretu. 2 czerwca odbywa się wernisaż wystawy w Galerii Interpress w Warszawie. Dowiaduje się o projekcie Państwowego Instytutu Wydawniczego - stworzenia serii pn. "Bibliotheca Mundi", do której weszłyby pomnikowe dzieła literatury wszystkich epok, kultur i cywilizacji. W związku z tym powstaje pomysł wydania polskiej wersji Gilgamesza na podstawie przekładu Józefa Wittlina z 1922 r. Latem wyjeżdża z żoną w podróż do Grecji.
1980 Przyjęcie weselne
Wiosną przygotowuje pośmiertną wystawę Haliny Korn w Camden Arts Centre w Londynie (wernisaż 17 maja). W październiku wyjeżdża do Jerozolimy, gdzie, w imieniu swojej matki i brata Wawrzyńca, sadzi drzewko w Alei Sprawiedliwych (medal za niesienie pomocy Żydom podczas okupacji niemieckiej został im przyznany pośmiertnie). Po powrocie do Londynu pracuje nad cyklem zainspirowanym podróżą do Izraela. Maluje m.in.: Wyżynę Golan, Morze Martwe, Pustynię Judejską, Negew, Zatokę Akaba. Są to pejzaże bez ludzkich postaci (będących głównym tematem malarstwa Żuławskiego) i architektury. Z okazji premiery Oresteji Ajschylosa w reżyserii Petera Halla tryptyk Orestes został zawieszony w National Theatre (foyer The Olivier Theatre) w Londynie.
1981
W Alei Sprawiedliwych
Otrzymuje nagrodę im. św. Brata Alberta (Adama Chmielowskiego) za twórczość religijną. W kwietniu otrzymuje propozycję namalowania Chrztu Pana Jezusa na ścianie kościoła Our Lady (St John's Wood).
1982 Chrzest Pana Jezusa na ścianie kościoła Our Lady
W styczniu urodził się syn Adam. Z inicjatywy Fundacji Mateusza Grabowskiego ukazuje się publikacja Contemporary Polish Artists in Great Britain, do której, wspólnie ze Stanisławem Frenklem, napisał przedmowę, przedstawiającą krótka historię APA (Association of Polish Artists). Jesienią w October Gallery w Londynie wystawia prace z lat 60., 70. i 80.
1983 Wystawa w October Gallery (Londyn), 1983.
Umiera 30 marca w Londynie. Zostaje pochowany na cmentarzu Kensal Green.
1985
W pierwszą rocznicę śmierci artysty (w dniach 3-20 marca), zorganizowano wystawę w Polskim Instytucie Kulturalnym w Londynie.
1986
początek strony